Müşteri Hizmetleri+90 212 294 84 00

Hoşgeldiniz. Bugün

Coşkun E-Market 7/ 24 Hizmetinizde

Tıklayın, Siparişinizi Bırakın.

Sağlık Köşesi

Ana Sayfa » Bilgiler » Sağlık Köşesi

saglik1PROTEİNLERİN ÖNEMİ

   Proteinler, beslenmemizin önemli bir parçasıdır. Sağlıklı ve dengeli beslenmede en önemli 3 büyük besin grubundan birisi olarak yer alır hayatımızda.

Canlı organizmaların temelini nasıl hücreler meydana getiriyor ise, hücrelerin temelini de proteinlerin meydana getirmesi ve vücudumuzda gerçekleşen tüm biyokimyasal reaksiyonlarda kullanılan enzimlerin yapısını oluşturması, proteinlerin ne kadar elzem bir besin grubu olduğunu göstermektedir.

 Protein tüketiminin önemini ve yaşamımızda ne kadar hayati derecede katkısı olduğunu sadece bu iki özelliğinden anlamamız mümkün olsa da; sinirsel iletilerin sağlanması, hormonların yapısını oluşturması, vücudun hastalıklara karşı direncini artırması, kanın pıhtılaşmasında rol oynaması, büyüme ve ergenlik döneminde yeni dokuların yapılması, yıpranan dokuların onarılması, hücre içi ve hücre dışı sıvı dengesinin korunması, vücuda karbonhidrat ve yağların yeterli alınamadığı durumlarda enerji kaynağı olarak kullanılması önemli özellikleri arasında yer almaktadır.

PROTEİN KAYNAKLARI VE KALİTESİ

 Proteinler tüm bitkisel ve hayvansal kaynaklı yiyeceklerde bulunur. Hayvansal kaynaklı gıdaların hem protein kullanılabilirliği hem de protein miktarı bitkisel kaynaklara göre daha fazladır.

 Et, süt ve yumurta gibi hayvansal kaynaklı gıdaların tüketiminde tamamına yakını (% 90-100) kullanılıyorsa iyi kaliteli protein olarak nitelendirilir. Et proteini, biyolojik değeri yüksek olan bir proteindir. Ette bulunan proteinlerin kaliteli olmasının sebebi, insan beslenmesi için gerekli olan ekzojen (dışarıdan alınması gereken) aminoasitlerin hepsini yapısında bulundurmasıdır. Buradan yola çıkarak et tüketiminin, beslenme açısından hayvansal kaynaklı besin maddeleri arasında önemli bir yere sahip olduğunu söyleyebiliriz.

PROTEİNLER VE DİYETsaglik2

 Proteinlerin sindirimi diğer tüm besinlerden daha zorlu ve uzun bir süreçtir. Parçalanma ve sindirilmeleri üç saatten uzun sürer. Nedeni molekül zincirlerinin daha karmaşık ve birbirlerine daha sıkı bağlanmış olmasıdır. Bu durum daha iyi bir çiğnemeyi gerektirdiği gibi metabolizmanında daha fazla kalori harcamasına yol açar.

 Örneğin, protein içeren 100 kalorilik bir besini yakmak için 30 kalori harcamak gerekir. Yani proteinlere özgü olan bu durum % 30 iken, yağlar için %12, karbonhidratlar için ise % 7’dir.

 Aynı zamanda proteinlerin sindiriminde kalori harcaması yüksek iken, tüketiminde ise içerdiği kalori miktarı düşüktür.1 gr protein ortalama 4 kalori içermektedir. Yani şeker içeriği yüksek olan karbonhidratlarla aynı değerdedir.

 

saglikkosePROTEİNLER VE EGZERSİZ

 Egzersiz odaklı bir beslenme şeklinde protein ve karbonhidrat içeren besinlerin dengesi ve tüketme zamanı çok önemlidir.

 Erkeklerde ve kadınlarda güçlü bir kas ve kemik yapısına sahip olabilmek için mutlaka yapılan egzersize uygun beslenme tarzı seçilmelidir. Aksi halde kas kütlenizi kaybedebilirsiniz.

 Sporcular genelde performanslarını artırmak ve kas gelişimini sağlamak için fazla miktarda protein tüketmek eğilimindedir.Yapılan bilimsel araştırmalar günlük gereksinimin üzerinde protein alınmasının performansı artırmadığı gibi sağlık sorunlarına da yol açtığını göstermiştir.

 Günlük protein gereksinimi vücut yapısına göre ve bazı özel durumlara göre değişiklikler gösterebilir. Sağlıklı bir kişinin günlük gereksinimi kg başına 0,8 -1,2 gr kadardır. Hastalık durumlarında, çocuklarda, büyüme çağlarında ve spor yapan insanlarda bu oran artmaktadır. Örneğin kuvvet sporlarında protein gereksinimi kg başına 2.0-2.3 g / gün iken ,diğer spor dallarında kg başına 1.5-2.0 g / gün dür.

 Egzersiz yapanlarda protein kullanımının yapmayanlara göre artması, proteinin enerji kaynağı olarak kullanılması, sportif yüklenmelerde yıkımın artması ve vücut kitlesinde artışın hedeflenmesinden ileri gelmektedir.

PROTEİNLERİN BESİN DEĞERİ

BESİNLERİN YENEBİLEN 100 GRAMLARININ ENERJİ VE BESİN ÖĞELERİ DEĞERLERİ

 

Enerji kkal Protein g. Yağ g. Karbonhidrat g. Demir mg. Fosfor mg.
Dana Eti Az YağlıOrta Yağlı Yağlı 156 190223 19,719,118,5 8,0 12,016,0 0,0 0,0 0,0 3 2,9 2,8 201 193185
Sığır Eti Az YağlıOrta Yağlı Yağlı 225 263301 19,418,517,4 15,820,425,0 0,0 0,0 0,0 2,9 2,82,6 180 171161
Koyun Eti Az YağlıOrta Yağlı Yağlı 247 263310 16,816,515,4 19,421,327,1 0,0 0,0 0,0 1,3 1,21,1 151 147135
Keçi Eti 145 16,0 9,0 0,0 2,5
Jambon 182 17,6 10,6 3,1 1,0 247
Kavurma 670 20,0 60,5 0,2
PastırmaÇemenliÇemensiz 250 269 29,532,7 13,914,9 – – 13,010,0 – –
Salam 450 23,8 38,1 1,2 3,6 283
Sosis 322 11,3 29,4 2,4 1,3 82
Sucuk 452 21,4 40,8 12,9

 Son yıllarda gerek basında gerekse bilimsel yayınlarda kırmızı et ve et ürünlerine dayalı beslenmeyle aşırı şişmanlık (obezite ), hipertansiyon, kalp -damar hastalıkları ve kanserojenik tehlikeler yaşanabileceğinden sıklıkla bahsedilmektedir. Bu yüzden toplumda, kırmızı et tüketiminden kaçınmanın daha yerinde olacağı kanaati doğmuştur. Ne var ki, bilerek veya bilmeyerek yapılan bazı yayınların, tüketiciyi kararsızlığa götürdüğü de bir gerçektir. Her gıdayı bilinçsiz tüketmenin zararları vardır. Yeter ki sağlıklı beslenmeyi ilke edinerek, kararında ve dengeli beslenmeyi amaç edinen bilinçli birer tüketici toplumu olabilelim.

Sevgiler Dyt. Serap TOLAZ

 

01 Eylül 2016

İlgili Terimler :